Hair.dk Danmarks bedste hår og mode portal
arrow
dotted_line

banner


dotted_line


L’Oréal Professionel kombinerar sin passion för mode med banbrytande teknologi för att kunna erbjuda dig en rad högt utvecklade produkter som tillfredställer dina behov.

Kérastase är förstklassig lyxig hårvård när den är som bäst, och sedan 1964 har L'Oreal Advanced Research valt den mest avancerade tekniken till Kérastase Collection.

TIGI strävar efter att överträffa förväntningarna och samtidigt bekräfta vilka de är. Bed Head är till för de trendiga, nyskapande och unga, Catwalk är till för de klassiska, eleganta, stilrena och S-faktor, som är en lyxhårvårdsserie.

Farouk Systems fantastiska hårvårdsprodukter är baserat på silkesproteiner från silkeslarvens kokonger. Biosilk erbjuder en komplett rad av produkter till alla hårtyper och behov, som rensar, vårdar och stylar.

Farouk Systems fantastiska hårvårdsprodukter är baserat på silkesproteiner från silkeslarvens kokonger. 
CHI har hårvårds- och stylingprodukter till alla hårtyper och hårfärger.

Med Sassoon Professional har Sassoon Creative Team utvecklat en holistisk serie av hårvårds- och stylingprodukter som lever upp till Sassoons filosofi om att arbeta med hår i dets naturliga tillstånd,

System Professional erbjuder individuella hårvårdsprodukter till utvalda salonger över hela världen. Resultatet av intensiv forskning har lett till ett speciellt anpassat hårvårdskoncept.

Wella är en förande leverantör av hårvårds- och stylingprodukter till frisörer. De utvecklar ständigt nya produkter i tätt samarbete med frisörerna.

Den fantastiska KEVIN.MURPHY serien har utvecklas av mannen med samma namn, Kevin Murphy, en av världens mest kända stylister.

Scruples har i över 25 år tillhandahållit ett omfattande utbud av vårdande produkter till alla typer av hår.

Australiensiska hårvårdsprodukter med allt från vårdande produkter till unika produkter för extrem hårstyling.

Revlon Professional är en stor internationell producent av hårprodukter. Revlon kännetecknas av hög kvalitet och ”value for money”.

American Crew är marknadsledare inom hårvax. American Crew erbjuder en professionell serie av exklusiva vax till män och varumärkets passion ligger i deras engagemang till groomingprodukter.

NIOXINs hårvårdsserie behandlar huvudbottnen och hårstråt samt optimerar dermed hårets tjocklek.

Schwarzkopf har flera olika produktserier inom hårvård, styling och till olika hårtyper och problem.

Redken är kända för sin omfattande kunskap om hårets struktur, som har baseras på flera decennier av vetenskaplig forskning och utveckling.

Maria Nila Stockholm erbjuder lyxig färgvård till frisörer i hela världen. Allting framställs i fabriken belägen i Sverige.

Framesi är en italiensk producent av unika hårvårdsprodukter. Produkterna skapas som en kombination av italienska traditioner och avancerad teknik.

Alterna är ett av marknadens lyxigaste hårvårds- och stylingvarumärken.

KC Professional finns hos Headbrands Sverige.

Goregous finns hos Headbrands Sverige

Bella Nova finns hos Headbrands Sverige.

1983 skapade den japanska make-up artisten märket Shu Uemura som sedan expanderade internationellt inom tre olika produktområden: make-up, hudvård och professionella accessoarer.

Dreadheads förhandlar allt för dig som har eller önskar att få dreadlocks.

Provexin®A100HF gel innehåller ämnen som skapar gynnsamma tillväxtbetingelser vid håravfall som beror på androgen alopeci. Provexin®A100HF innehåller 1,5-pentanediol som genom att öka vattenhalten i det yttersta hudlagret fungerar som ett lösningsmedel för ämnen som kan blockera hårsäcken, bland annat döda hudceller och talg som utsöndras från körtlar i hårsäcken. Provexin®A100HF innehåller också näringsämnen som bidrar till förbättra förutsättningarna för hårtillväxt.



11-21-2017 13:50 Læs artiklen på Dansk 
Färg och förändring på Bonbon i Göteborg

Färg och förändring på Bonbon i Göteborg

I den trendiga stadsdelen Linné i Göteborg har Ida och Rebecka på kort tid byggt upp ett rykte som attraherar både kunder och personal. Efter att ha känt ett behov av att expandera med en till salong hittade de den perfekta lokalen, i samma hus.

På hörnet, där Tredje Långgatan och Linnégatan korsar varandra, ligger Bonbon. I samma hus, fast lite längre upp på Linnégatan ligger också Bonbon.

- Vi föreslog för hyresvärden att vi kunde bygga en tunnel mellan salongerna men han sa nej, skrattar de båda ägarna Ida Karlsson och Rebecka Hällström.



Hålla ihop gänget

Att öppna en till salong i samma område som den första är inte helt vanligt. Att öppna en till i samma hus är ännu mer ovanligt.

- Vi hade ju en plan redan när vi öppnade vår första salong för fem år sedan om att vi så småningom ville öppna en till, berättar Ida. Vi ville inte ha för långt mellan ställena för att kunna hålla ihop gänget som jobbar i salongerna. Att det skulle bli riktigt så nära var dock inte planen från början. Efter att ha tittat på olika lokaler runt om i stan såg de att källarlokalen på Linnégatan var ledig. De hade aldrig förr varit inne i den men den hade precis det de letade efter.

- Vi letade efter en lokal med samma känsla som den första, så att det inte skulle kännas som en stor kedja, säger Ida. Den här lokalen låg i källaren, hade väggar med tegelsten och konstiga vinklar och vrår, precis som salongen på Tredje Långgatan. Den kändes Bonbon, helt enkelt!


Att byta ut och förnya

Namnet Bonbon betyder ”bra bra” på latin och det ligger rätt i munnen. Den grafiska profilen avslöjar inte att det är en frisörsalong, vilket är ett medvetet val av Ida och Rebecka. Förutom att vara just en frisörsalong har de även samarbete med olika fotografer och klädmärken som de arbetar för. Ibland säljer de även konst, smycken och kläder i salongerna.

- Vi försöker att byta ut och förnya salongen hela tiden, både för personalens och kundernas skull, säger Rebecka. Tidigare hade vi väggmålningar och tavlor som vi bytte ut varje halvår tillsammans med små detaljer som är enkla att förändra. Service är när man får något som man inte räknar med. Istället för att alltid bjuda på chokladpraliner bakar jag ibland macarons och ibland får de popcorn.

Entreprenörskap präglar vardagen

De två ägarna har båda många idéer och är inte rädda för att konkretisera dem. Till exempel kunde de inte hitta några arbetsstationer som passade in i deras vision om hur inredningen skulle se ut i den nya salongen. Då beslutade de sig för att designa sina egna.

- Det är mycket att tänka på, bland annat när det kommer till material, säger Ida. Det ska vara praktiskt, hållbart och lätt att torka av. Där är det ju en fördel att vi har jobbat så mycket tidigare så att vi vet vad vi behöver och vad som fungerar i vardagen. 

Rebecka fyller i:

- Vi stod hemma vid köksbordet och föreställde oss de olika måtten och vad vi ville ha, berättar Rebecka. Det är många som har frågat om dem så vi kommer faktiskt att utveckla en liten kollektion som man också kommer att kunna köpa via oss.



Dynamiken är viktig

Ida och Rebecka hyrde stol tillsammans i en salong när de kom på idén att de ville öppna en egen salong.

- Vi började prata om allt som vi skulle gjort annorlunda om vi drev salongen själva, berättar Ida. Vi ville ha ett nära team, där alla är med och påverkar.

Inför varje anställning får den som ansöker provjobba i båda salongerna en eller två dagar. Då handlar det inte bara om att visa att man är en duktig frisör, även dynamiken i gänget är viktig.

- När vi anställer någon ny så får alla vara med och bestämma, berättar Rebecka. Efter två dagar känner man ofta av personligheten och känns det inte helt okej för alla så har vi inte gått vidare med den personen. Därför har vi inte heller några konflikter frisörerna emellan. Förutom att teamet ska fungera tillsammans håller Ida och Rebecka enskilda utvecklingssamtal med sina anställda. De lägger stor vikt vid att alla ska få möjlighet att öka sina kunskaper inom det som intresserar dem. Eftersom de är i en expansionsfas finns det många olika områden att utvecklas inom och de båda ägarna är inte rädda för att dela med sig av ansvaret.


Färgnörderi

Till en början var Rebecka och Ida ensamma i salongen. Nu är de hela 13 stycken i teamet och har dessutom fått ett rykte om att vara experter på färg.

- Är man inte en färgnörd när man börjar här så blir man det, säger Ida som också är färgtekniker för Schwarzkopf. Vi delar med oss otroligt mycket av våra recept och vad vi gör och det är också det som gör det roligt. Det handlar inte om att man inte kan själv, men att få nya perspektiv och utvecklas genom att höra hur andra tänker.

Ryktet har spridit sig runt om i Göteborg och färgkunderna är många. Via Instagram publicerar de sina verk som inspirerar kunderna att våga sig utanför sin comfort zone.

- Vi har enormt mycket blonda kunder, alla typer av balayage i både pastelltoner och grått oavsett om det är sommar eller vinter, säger Rebecka. Vi lägger upp mycket på Instagram och har många följare. Det gör också att även de kunder som man aldrig trodde skulle våga göra något annorlunda helt plötsligt vill prova till exempel grönt eller lila.

Ida avslutar:

- Vi får göra jättemycket roliga jobb eftersom vi har byggt upp det förtroendet hos kunderna. De litar på att vi gör ett bra jobb.

Spana in Bonbon på Instagram @bonbongbg

Text: Camilla Svensson

Foto: Linn Carlson




Rating
De färgade stjärnor anger betyg i denna artikel. Om du har en profil och har loggat in - kan du klicka på en stjärna och gi betyg som du tyckar är rätt
De färgade stjärnor anger betyg i denna artikel. Om du har en profil och har loggat in - kan du klicka på en stjärna och gi betyg som du tyckar är rätt
De färgade stjärnor anger betyg i denna artikel. Om du har en profil och har loggat in - kan du klicka på en stjärna och gi betyg som du tyckar är rätt
De färgade stjärnor anger betyg i denna artikel. Om du har en profil och har loggat in - kan du klicka på en stjärna och gi betyg som du tyckar är rätt
De färgade stjärnor anger betyg i denna artikel. Om du har en profil och har loggat in - kan du klicka på en stjärna och gi betyg som du tyckar är rätt
De färgade stjärnor anger betyg i denna artikel. Om du har en profil och har loggat in - kan du klicka på en stjärna och gi betyg som du tyckar är rätt
Klicka på det antal stjärnor du tycker att artikeln borde ha

Tipsa en vän     Kommentar / Betyg










Urval av artiklar från brevlådan

Redken Extreme hårinpackning

Hej!Jag använder Redken extreme hårinpackning. Jag undrar om den tar bort färgen från håret då jag använder den? Jag har färgat brunt hår. Jag har också användt Revlon Nuti color creme och är nöjd med att inte behöva färga håret så ofta. Hur ska jag använda både den och hårkuren från Redken utan att de "tar ut varandra"?



MVH Therese
Läs mer



Ser huvudet mindre ut och mindre runt om man har en mörkare hårfärg? Ska man ha kortare på sidan(ej för kort då lyser huden igenom?) och mer volym ovanp huvudet? Ngt annat an kan tänka på?
Läs mer

Vitaminer, stress och hairextension?

Hej. Jag vill gärna göra extensions för att få mer fyllighet. Mitt eget hår är mycket långt. Jag har under en längre tid varit i Afrika och har pga. brist på vitaminer och mycket stress tappat en del hår. Skulle det vara dumt skaffa extensions, kommer det skada mitt hår ytterligare. Jag har övervägt att göra det med microringar, alla jag har frågat har sagt att de gör minst skada på håret. MVH Natale
Läs mer

Permanent och barn

Hej. Jag överväger att permanenta mitt hår, men tänkte kanske vänta några månader eftersom jag ammar min tvååriga son. Jag har läst något om att man fortfarande råder personer att inte göra det om man ammar. Stämmer detta? Vad är konsekvenserna för barnet? Hälsningar MJ
Läs mer




















Email
lösenord
Kom ihåg lösenord
Namn
Email



Här kan du fråga och få svar om hår och skönhet
Jessica Davinski
Jessica Davinski
Hår Expert
Fråga
Mats Ingers
Mats Ingers
Hår Expert
Fråga

 
VIVIVIVIVVIVI